Architektonicky velmi povedený obchod s pánskou módou The Room by Basmatee je v Praze skutečně výjimečným počinem. O jeho interiér se postaral Ondřej Volný ze studia Skvadra, o pestrý výběr neokoukaných současných módních značek pak dva mladí majitelé, Honza Lichý a Jirka Svoboda. A dohromady to funguje naprosto skvěle!

The Room by Basmatee není jedinečný jenom svým interiérem, ale i samotným konceptem. Otevřít si obchod s čistě pánskou kvalitní módou bylo poměrně odvážné, obzvláště v Čechách, kterým dodnes vládnou boty Prestige, ale netrvalo dlouho a kluci si našli svoji stálou a věrnou klientelu. Ta se tu pravidelně schází na různých akcích, které se v obchodě konají skoro každý měsíc. Populární je třeba night shopping, při kterém výhodně nakoupíte, popovídáte si s milými majiteli a ještě si pochutnáte na dobrém vínu.

Je to zkrátka módní obchůdek se vším všudy - s vychytaným interiérem, perfektním vizuálním stylem, neotřelou nabídkou a dobrou adresou jen pár kroků od Václavského náměstí, pražské hlavní tepny. Mezi zastoupenými značkami objevíte například dánské oblečení Libertine – Libertine, japonské tenisky Onitsuka Tiger nebo francouzské batohy Côte et Ciel. Toto portfolio spojuje nadčasovost kolekcí, které jsou vítanou alternativou k pánské konfekci.




Proč jste se rozhodli otevřít obchod zaměřený na současnou pánskou módu? Máte v Praze konkurenci?
Cílem bylo vytvořit obchod, který bude svou nabídkou alternativou pro všechny, kteří nechtějí nakupovat v řetězcích a zároveň hledají určitou výjimečnost a odlišnost. A myslím, že se nám to celkem daří. Praha je poměrně malý trh, ale asi bych neřekl, že bychom měli přímou konkurenci. Je několik obchodů, které se věnují čistě pánské módě, ale stylem a segmentem zboží se rozcházíme.

Kdo je vaším typickým zákazníkem? Nakupují u vás místní, anebo spíše cizinci?
Asi se nedá říct, že bychom měli nějaký konkrétní typ zákazníka. Často jsou to lidé pracující v různých kreativních odvětvích, kteří nemají tak přísný dress code. Nakupují u nás ale i manažeři z nadnárodních firem, studenti, důchodci. Zkrátka kdokoliv, komu se líbí náš styl a osobní přístup. Co se týče druhé otázky, z velké části u nás nakupují Češi, ale poměrně velké procento tvoří cizinci žijící v Praze. Turisté k nám zavítají a skutečně něco koupí, pokud o nás dopředu vědí z internetu.

Máte pocit, že se úroveň oblékání u nás někam posouvá? Jsou řeči typu „Čechy jsou módní peklo“ ještě aktuální?
V kontextu Evropy je toto tvrzení bohužel stále pravdivé. Rozhodně nejsem jedním z těch, kteří mají potřebu ostatním vnucovat svůj vkus a přesvědčovat je, že utrácet tisíce za oblečení je normální. Ale měli bychom si uvědomit, že oblečení má kromě funkční role plnit i roli estetickou a že určitý typ oblečení se hodí pouze k určitým účelům. Asi nemá smysl opakovat, že v lyžařské bundě a trekové obuvi se například na koncert vážné hudby opravdu chodit nemá, ale stále se tak děje. Přesto zůstávám optimistický, protože v posledních letech se situace hlavně v Praze pomalu ale jistě zlepšuje. Těžko můžeme očekávat, že se někdy dostaneme na úroveň Paříže nebo Londýna, kde je kvalitní a pěkné oblečení standardem a ne něčím nadbytečným. Pozitivní ale je, i čeští muži začínají o tom, co nosí na sobě, přemýšlet.

Kam se podle vás budou trendy v pánské módě vyvíjet v dalších letech?
To je hodně záludná otázka. Upřímně? Nemám nejmenší tušení. Nechodíme na módní přehlídky, ani nesledujeme nejnovější trendy udávané velkými módními domy. Pohybujeme se ve trochu jiném segmentu, který má vlastní zákonitosti. A cítíme se tak lépe. Nejsme fashion maniaci.

Pokud víme, nabízíte veskrze jenom zahraniční značky. Existuje tu podle vás nějaká česká značka pánského oblečení, která stojí za pozornost?
Existuje. Sistersconspiracy je dobrým příkladem značky, která si zaslouží pozornost už několik let. V poslední době se zajímavě vyvíjí i karlovarská značka Pattern. Ve všech případech se ale jedná spíše o drobné projekty nadšenců, než řekněme o nějaký vážně míněný pokus výrazněji se prosadit na trhu s pánskou módou (jestli u nás něco takového vůbec existuje). Kolekce těchto značek se vyrábí ve velice malých nákladech a z toho potom vyplývá vysoká cena. Pokud bychom chtěli české značky prodávat v obchodě, dostali bychom se na opravdu astronomické částky. Tím zároveň vysvětluji, proč nabízíme jen zahraniční módu.

Jak vypadá váš šatník? Jak byste popsali váš osobní styl?
Jednoduše. Spíš klasika než nějaké výstřelky. Překvapivě v něm není až tolik věcí z vlastního obchodu. Když zboží vybíráte, rozbalujete a poté každý den vidíte v obchodě, nemáte už potřebu jej mít ve vlastním šatníku. Proto vždy lovím nové kousky na cestách po Evropě. A když si je zaplatím, tak si jich potom i víc vážím. Svůj osobní styl nedokážu jasně definovat. Tíhnu k jednodušším věcem z kvalitních materiálů, na jejichž zpracování je vidět, že nebyly vyrobeny během pár minut v nějaké velkovýrobně. Na čem lpím, je kvalitní obuv. Proto v mém botníku vždy najdete alespoň jeden pár rámovek od některého z tradičních výrobců.

(Honza Lichý, spolumajitel The Room by Basmatee)



Kontakt Otevírací doba
 
Pondělí - Čtvrtek: 11:00 - 19:00
Pátek: 11:00 - 18:00
Sobota: 12:00 - 17:00
















































Spud. je netradiční průvodce po Praze, který upozorňuje na zajímavá místa a podniky, jež rozhodně stojí za návštěvu. S Polaroidem v ruce mapujeme čtyři různé oblasti, a to jídlo a pití, obchody, pracovní prostory místních kreativců a architekturu. Spud. se soustředí na neokoukaná místa s neopakovatelnou atmosférou, na kavárny s tou nejlepší kávou, obchůdky s tím nejnápaditějším zbožím, dílny či ateliéry těch nejšikovnějších designérů a architektonické zajímavosti s tím největším kouzlem. Spud. je také hlavně o lidech, kteří za vybranými lokálními projekty stojí. Bez jejich invence a odvahy splnit si svůj sen by byla Praha o mnoho chudší. Všem proto patří naše velké díky!
 
Tereza a Michal
info@spud.cz / 728 764 380