Obchod a dílna Funbikes funguje už několik let. Jak se za tu dobu proměnil trh s koly?
My stavíme a prodáváme docela specifická kola, která v době, kdy jsme začínali, znalo v Čechách jen pár lidí. Zpětně musím přiznat, že to byla celkem odvaha, možná až naivita. Za těch pět let se ale hodně změnilo. Kola s jedním převodem se dostala do módy i v Praze a lidé chtějí hezká kola nejen k podávání sportovních výkonů, ale také na lehké přesuny po městě. Samozřejmě sportovní kola jsou stále největší kategorií kol, která se v Čechách prodává.
 
Praha nepatří mezi metropole, které jsou ukázkově přátelské k cyklistice. Jezdíš do práce výhradně na kole?
Do práce na kole jezdím hodně nepravidelně, ale není to tím, že by mě nebavily kopce, které musím překonat, ale je to spíš tím, že hodně často musím převážet větší věci. Dost často jsem taky líný a raději jedu tramvají.
 
Dokážeš odhadnout, jak velká je u nás komunita single speed a fixed gear jezdců? Objevují se mezi nimi i dívky?
Počet se odhaduje těžko, ale v každém větším městě s kloudnými podmínkami je menší či větší komunita. Vedle Prahy je slyšet hodně o Brně, Ostravě, ale také o Táboře nebo Liberci. Holek je málo, ale zlepšuje se to a i my děláme všechno proto, aby holek jezdilo co nejvíc. Například na závody, které pořádáme, mají holky k jednomu zakoupenému startovnému druhé zdarma pro kamarádku.
 
Kdy sis postavili svoje první kolo? Jak vypadalo? Na jakém kole jezdíš dnes?
Kolo jsem si postavil, až když jsme otevřeli Funbikes. Do té doby to byla sériová kola s jistými úpravami. A kolo, které jsem si postavil od základu, bylo černé fixed gear kolo s pořádně vysokými ráfky a bylo hrozně těžký.
 
Jaký je tvůj názor na akce, jako je Velká pražská cyklojízda? Účastníš se i s rodinou?
Je to skvělá akce, která vždycky všem připomene, kolik cyklistů vlastně v Praze je. Poslední ročník sice měl organizační mouchy, ale i tak se s rodinou většinou zapojíme.
 
Berete si kola i na dovolenou? Jaké destinace jsou podle tebe ideální?
Kola na dovolenou nebereme. S tříletou dcerou by se toho moc nenajezdilo a navíc máme rádi vzdálenější destinace, na které se musíme přesouvat letadlem. Kolo si raději půjčíme na místě k prozkoumávání blízkého okolí.
 
(Honza Janda, majitel Funbikes)

Více...





Vystudovali jste oděvní návrhářství, nebo jste se krejčovské řemeslo naučili sami?
Tady je nutno říct, že ani já, ani Petr, nejsme krejčí. Naše vzdělání je převážně ekonomické a humanitní. Řekněme, že na řemeslnou část naší práce máme lidi, kteří jsou k tomu povolaní. Dáváme práci našemu panu krejčímu, který má ještě klasickou vídeňskou školu a kromě toho máme samozřejmě celou strojní výrobu na produkci tzv. měřenek. Sami ale působíme jako poradci a konzultanti. Na to ale člověk nemusí mít školy. Stačí trocha praxe a nadšení.

Jak jste získali vaše první zákazníky? Neměli jste obavy, že u nás si muži na osobitou módu příliš nepotrpí a celá léta si v práci vystačí se střídáním pár košil a obleků?
Prvními zákazníky byli lidé z okruhu našich známých, to je jasné. Ale už na první session přišlo pár lidí přes FB. To byl společně s osobním prodejem taky hlavní kanál pro získávání klientů. Dodnes FB i osobní prodej hodně používáme, ale přidaly se také reference a doporučení. No a jestli jsme se báli? Nebáli. Jednak to pro nás byl zpočátku především tak trochu melouch. Hlavně jsme ale už tehdy cítili, že český chlap na tom není až tak zle, co se módy týče, a že tenhle segment je prostě na vzestupu. A to se zatím, jak se zdá, jen zlepšuje.

Jak dlouho běžně trvá, než si nový zákazník od prvního setkání s vámi vyzvedne hotový oblek? Snažíte se vaše klienty poznat blíže, abyste mohli jejich osobnost odrazit v jednotlivých detailech obleku?
Doba dodání bylo to, co nás od jistého objemu klientů začalo docela pálit, proto jsme na tom hodně zamakali a teď je standardní doba dodání obleku okolo měsíce od prvního setkání. Klienty se samozřejmě snažíme poznat zblízka. To je jedna z důležitých věcí, která náš servis odlišuje od konfekce. Když k nám chlap přijde, sedneme si, dáme si kafe a povídáme o oblecích, koukáme při tom na látky a nakonec nám z toho vyjde, co přesně daný klient potřebuje a chce. Jde o to, že člověk dává peníze za něco, co ještě ani nevzniklo, takže je zásadní vytvořit komfortní vztah založený na důvěře. No a kromě toho nás samozřejmě baví sdílet naše nadšení, takže mluvit o tématu pánské módy zvládneme hodně dlouho.

Váš sortiment jste rozšířili i o dámské košile a saka. Máte už nějaké věrné zákaznice? Jaké další novinky chystáte?
Dámské košile a saka sice umíme, ale narovinu říkáme, že to v současné době není náš „core produkt“. Orientujeme se hlavně na pány (tedy obchodně). Potíž je taky trochu v tom, že třeba obleky a saka na dámy umíme šít jenom ručně – mají totiž o něco komplikovanější křivky – a to je zásadně dražší. Oblek od 25.000 Kč není zrovna lidovka. Nicméně řady našich spokojených zákaznic taky utěšeně rostou. A upřímně – dáma v krásně padnoucím bespoke saku je prostě krásná. No a novinek chystáme rovnou celou řadu. Je to ale v tuto chvíli trochu tajemství, takže to zatím necháme v rovině překvapení.

Odkud odebíráte látky a jak jste vaše dodavatele objevili?
Látky bereme v drtivé většině z Itálie. Seženete u nás ale i ikonický Scabal, jednoho z nejproslulejších výrobců látek na světě původem z Belgie. Část látek máme dostupnou skladem a část kupujeme ad hoc po metru pro konkrétní klienty. Sehnat kvalitní dodavatele je věc kontaktů. Ty pak samozřejmě generují další a další kontakty. Důležité je projít si fází, z níž vyplyne skupina těch nejspolehlivějších dodavatelů. Spolehlivost (samozřejmě společně s kvalitou látky) je to nejdůležitější. Taky jsme zažili krušné chvíle, když nám jeden dodavatel zmizel v situaci, kdy jsme měli u něj objednané látky pro nezanedbatelný počet klientů.

Chodíte ještě vůbec nakupovat konfekci, anebo jste na ní úplně zanevřeli?
Upřímně řečeno konfekci navštěvujeme dost minimálně. V současnosti pracujeme na tom, abychom nabídli kompletní sortiment pro stylového chlapa. A bylo by přinejmenším podezřelé, pokud bychom hájili barvy cizich značek. ;)

(Kryštof Kodl, spolumajitel Friendly Suits)

Více...















































Spud. je netradiční průvodce po Praze, který upozorňuje na zajímavá místa a podniky, jež rozhodně stojí za návštěvu. S Polaroidem v ruce mapujeme čtyři různé oblasti, a to jídlo a pití, obchody, pracovní prostory místních kreativců a architekturu. Spud. se soustředí na neokoukaná místa s neopakovatelnou atmosférou, na kavárny s tou nejlepší kávou, obchůdky s tím nejnápaditějším zbožím, dílny či ateliéry těch nejšikovnějších designérů a architektonické zajímavosti s tím největším kouzlem. Spud. je také hlavně o lidech, kteří za vybranými lokálními projekty stojí. Bez jejich invence a odvahy splnit si svůj sen by byla Praha o mnoho chudší. Všem proto patří naše velké díky!
 
Tereza a Michal
info@spud.cz / 728 764 380



 
Cena: 330 Kč

Poštovné: 70 Kč

jméno a příjmení
e-mail
telefon
adresa dodání
počet kusů českých
počet kusů anglických
poznámka




 
Boho Vintage Concept Store, Francouzská 76, Praha 10
BOTAS 66, Křížkovského 18, Praha 3
BOTAS 66, Skořepka 4, Praha 1
Cihelna Concept Store, Cihelná 2b, Praha 1
EMA espresso bar, Na Florenci 3, Praha 1
Funbikes, Bořivojova 108, Praha 3
I Need Coffee!, Na Moráni 7, Praha 2
K-A-V-K-A, Krocínova 5, Praha 1
Knihkupectví Bendox, Osadní 34, Praha 7
Lazy Eye Showroom, Ibsenova 3, Praha 2
Nanovo, Týnská ulička 8, Praha 1
Polagraph, Husinecká 14, Praha 3
Pragtique, Pasáž Platýz, Národní 37, Praha 1
Super Tramp Coffee, Opatovická 18, Praha 1
Triko kafe & koloniál, U Nikolajky 12, Praha 5
VNITROBLOCK, Tusarova 31, Praha 7
Pokojík, Smetanova 45, Brno
Slowatch, Laurinská 19, Bratislava
SUPERSENSE, Praterstraße 70, Vídeň