Váš tatínek je stejně jako vy vyhlášeným pražským řezníkem. Chtěl jste jít od malička v jeho stopách?
S tatínkem jsme se „vyhlásili“ společně a bylo to celkem 20 let společné práce, takže mě v hodně věcech ovlivnil a naučil a myslím, že i obráceně. Určite jsem už jako malý chtěl s tatínkem pracovat, bylo to i tím, že dlouha léta pracoval v cizině a ja chvíli vyrůstal bez něj. Vždy se mi líbilo jak pracoval s masem, jak se v něm vyznal a já nedokázal pochopit, jak vidí v té hmotě rozdíl. Začátky byly někdy krušné, ale když jsem ochutnal teplý párek z udírny a postupně jsem se začal orientovat v mase, dělalo mi to radost. Tatínkova škola byla někdy tvrdá, ale jak on říká, jsou korejši a měkkejši. Tak jsem rád, že jsem nevyměk a že mám chuť jít stále dopředu a dál. Řezničina je krásné řemeslo a je hezké s dobrým masem, stejně jako s jídlem, dělat lidem radost.
 
Od roku 2014 jste hlavní tváří řeznictví Naše maso, které patří do sítě Ambiente. Podílel jste se na vývoji samotného konceptu?
Nad nápadem na výrobu a prodej vlastního velmi kvalitního masa jsem se před několika lety potkal s Tomášem Karpíškem - majitelem restaurací Ambiente. Pro restauraci Čestr začali suchou cestou stařit maso a mně se moc jejich práce líbila. Měli firmu Amaso, která maso dodávala do restaurací a já pro ně začal vyrábět uzeniny. Hosté si navíc maso z Amasa chtěli kupovat i domů, a tak můj sen o krásném řeznictví začal nabírat konkrétní rozměry. A protože se moje a Tomášovy představy o tom, jak by měl takový podnik fungovat shodovaly, vzniklo řeznictví Naše maso. Než jsme ho otevřeli, tak jsme se vypravili za inspirací na výlet do New Yorku.
 
Sympatický a ochotný personál je neodmyslitelnou součástí Našeho masa. Podle jakých kritérií si vybíráte své kolegy?
V Ambiente máme výbornou personalistku Hanku Smítalovou. Její škola a rady jsou pro mě k nezaplacení a ona nám s výběrem pomáhá. Já beru své kolegy jako velmi důležitý článek úspěšného podniku a bez šikovných lidi dobrý podnik dělat nejde. Důležité je, aby je práce s masem a hlavně s lidmi bavila, takže po prvním seznámení probíhá zkušební doba, po kterou se poznáváme. A u mně je nejdůležitější kritérium, jestli to dělají srdcem. A nemusí to být vůbec vyučený řezník nebo řeznice.
 
Zákazníci se mohou ve vašem řeznictví i posadit a ochutnat masité pokrmy připravené přímo na místě. Kdo vymýšlí menu a která položka je vaše nejoblíbenější?
Menu přímo vychází z nabídky řeznictví. Už před otevřením, a v prvních pár dnech po otevření, vznikly ve spolupráci s Tomášem Karpíškem největší hity – tatarák a náš hamburger. Mezi personálem řeznictví jsme pak vyhlásili soutěž o nejlepší sekanou. Vyhrála ji sekaná Jirky Michala – připravil ji podle rodinného receptu svojí babičky, a teď ji tak děláme v Našem mase. Jinak za menu v Našem mase zodpovídá Dalibor Křivánek – vedoucí obchodu, který nasbíral spoustu zkušeností jako zástupce šéfkuchaře v La Degustation Boheme Bourgeoise.
 
Máte přehled o původu všeho, co v řeznictví prodáváte? Zajímají se o takové věci i sami zákazníci?
Samozřejmě! Náš dodavatel, firma Amaso, která také patří pod Ambiente, ví o původu masa úplně vše. Vybíráme si konkrétní kusy dobytka, dohlížíme na jejich výkrm, porážku a sami si maso bouráme a necháváme zrát. Veškeré naše maso je české a čerstvé – nic nemrazíme. Ze stejného masa, které vidíte v pultu, vyrábíme i naše uzeniny. Zákazníci se občas na původ masa ptají a my jsme za to rádi.
 
Dokážete si představit svůj život jako vegetarián?
Dokážu, ale to bych nemohl dělat řezníka, kontrolovat kvalitu a radovat se s kolegy nad tím, jak je ten teplý buřt dobrý.
 
(František Kšána ml., řezník a spolumajitel Našeho masa)

Více...





Jak dlouho fungovala značka Shit happens, než jste si otevřelI svoje vlastní studio na Vinohradech?
Fungujeme od ledna 2013, mezitím jsme se stihli přestěhovat z ateliéru ve Vršovicích na Národní třídu a pak na Vinohrady, kde nás momentálně najdete.

Velmi nás zaujal koncept obchodu a dílny v jednom prostoru. Zákazníci, kteří si přijdou prohlédnout vaše produkty, mají šanci vidět i proces výroby. Bylo to od začátku vaším záměrem?
Když jsme začali hledat nový ateliér, měla jsem představu o krásném čistém prostoru. Což je ve spojení s porcelánem a keramikou většinou nereálné. Nechtěla jsem ale špinavou a zatuchlou dílnu v suteréru. Tu mám živé v paměti ze střední školy. Suterén sice máme, to je pravda, ale pojali jsme ho úplně naopak. Zákazníky většinou ale stejně nejvíce fascinuje právě ta dílenská část, plná prachu a špinavého nářadí, občas jsou překvapeni, kolik práce stojí za jedním kusem, navíc se u nás můžou potkat přímo se samotnými designéry, to je pro ně také milé zjištění. Je jen trochu obtížné udržovat ve studiu pořádek, práce s porcelánem nepatří k nejčistší, ale díky části, která funguje jako obchůdek, nás to nutí být pečlivější a to není na škodu.

Kolik lidí za projektem Shit happens stojí? Jak jste se dali dohromady?
Momentálně je nás šest, pět porcelánových a jeden grafický designér. Celý projekt byl původně moje osobní terapie, postupně jsem zlákala Martinu Žílovou, se kterou jsme vytvořily první kolekci, a Marka Fantu, který vymyslel celý vizuál, pak jsme naverbovaly další dvě ženy, Lenku Lupačovou a Veroniku Chomičovou. Tento rok se nám konečně podařilo získat další mužský element, a to Adama Jaroše. Ještě k nám patří Dáša Hujerová, která nám pomáhá s PR. Všechno jsou to mí spolužáci, tak jsme se poznali.
 
Z porcelánu vyrábíte především designové šperky. Máte každý svůj specifický styl tvorby? Jedná se o autorskou, nebo spíše kolektivní práci?
Spíš bych řekla, že máme každý specifický styl výroby. Ve studiu se promítá jak společná tvorba, tak tam najdete i autorské kusy každého designéra, každý máme trochu jiný rukopis, takže jsou naše věci docela hezky čitelné. Když jde ale o věc, dokážem fungovat jako tým a pracovat všichni dohromady. Sice se u toho dost argumentuje, ale nakonec se nějak domluvíme.

Vaší tvorbu jste prezentovali i za hranicemi, například ve Vídni či v Miláně. Jaké jste měli ohlasy?
Obojí byla úžasná zkušenost, šli jsme do toho s tím, že ne asi všichni skousnou náš název a filosofii, bylo pro nás hodně milým překvapením, kolik lidí to bavilo.

Popíšete nám v krátkosti, jak se takové porcelánové šperky vyrábí, jak to celé probíhá?
V krátkosti? Vyrábí se složitě :) Je to docela zdlouhavý proces s nejistým výsledkem. Ke každému návrhu musíme vytvořit sádrový model, na ten formu, do které se lije porcelán. Každá velikost a varianta má svou formu. Jakýkoli nový design se musí vyvzorkovat a pak následně ve formě upravit nedostatky, které se projeví až po výpalu, dříve je nezjistíme. Každý odlitek se ručně retušuje, zamývá, glazuje a stejně vám nikdo nezaručí, že přežije výpal. Když ale vydrží bez chyb a vad, pokračuje jeho cesta na dekoraci. Používáme buď obtisky na vysokou teplotu nebo zlato a platinu. Občas se povede, že uděláte celou várku zboží a z pece vytáhnete samé obludárium. V ten moment si řeknete „shit happens“ a jdete zpět do dílny a vše znovu. To už k tomu ale patří.

(Zuzana Holaňová, majitelka Shit happens)

Více...















































Spud. je netradiční průvodce po Praze, který upozorňuje na zajímavá místa a podniky, jež rozhodně stojí za návštěvu. S Polaroidem v ruce mapujeme čtyři různé oblasti, a to jídlo a pití, obchody, pracovní prostory místních kreativců a architekturu. Spud. se soustředí na neokoukaná místa s neopakovatelnou atmosférou, na kavárny s tou nejlepší kávou, obchůdky s tím nejnápaditějším zbožím, dílny či ateliéry těch nejšikovnějších designérů a architektonické zajímavosti s tím největším kouzlem. Spud. je také hlavně o lidech, kteří za vybranými lokálními projekty stojí. Bez jejich invence a odvahy splnit si svůj sen by byla Praha o mnoho chudší. Všem proto patří naše velké díky!
 
Tereza a Michal
info@spud.cz / 728 764 380



 
Cena: 330 Kč

Poštovné: 70 Kč

jméno a příjmení
e-mail
telefon
adresa dodání
počet kusů českých
počet kusů anglických
poznámka




 
Boho Vintage Concept Store, Francouzská 76, Praha 10
BOTAS 66, Křížkovského 18, Praha 3
BOTAS 66, Skořepka 4, Praha 1
Cihelna Concept Store, Cihelná 2b, Praha 1
EMA espresso bar, Na Florenci 3, Praha 1
Funbikes, Bořivojova 108, Praha 3
I Need Coffee!, Na Moráni 7, Praha 2
K-A-V-K-A, Krocínova 5, Praha 1
Knihkupectví Bendox, Osadní 34, Praha 7
Lazy Eye Showroom, Ibsenova 3, Praha 2
Nanovo, Týnská ulička 8, Praha 1
Polagraph, Husinecká 14, Praha 3
Pragtique, Pasáž Platýz, Národní 37, Praha 1
Super Tramp Coffee, Opatovická 18, Praha 1
Triko kafe & koloniál, U Nikolajky 12, Praha 5
VNITROBLOCK, Tusarova 31, Praha 7
Pokojík, Smetanova 45, Brno
Slowatch, Laurinská 19, Bratislava
SUPERSENSE, Praterstraße 70, Vídeň